Vad är viktigast egentligen?

Hallå på er, jag sitter här i soffan i min jättestora Papa roach t-shirt efter en skön varm dusch. Idag har jag jobbat och det var väldigt mycket men Eftersom det var John som var våran hovmästare idag så hjälpte han till väldigt mycket så det löste sig ändå ^^ Jag fick ha station 4 och det var frsta gången som jag hade den stationen, kan ju säga att den inte tillhör min favorit.
Efter jobbet så åkte jag hem och började nöta i teoriboken och sedan hoppade jag i duschen, nu väntar jag bara på att Johan ska komma hem så vi kan åka till huddinge och hämta råttorna =)

Men det var inte det jag tänkte snacka om i det här inlägget utan en annan grej som störde både mej och Kajsa igår.

Vad tycker ni är viktigast? Pengar eller familj, vänner, pojkvän och det egna livet?

Kan ju börja med att berätta att jag jobbar på Grand hotels veranda 4-5 dagar i veckan, tiderna är mellan 6-13 vilket betyder att jag måste gå upp ca halv 5-5 för att sedan ta mej till jobbet. Dock finns undantag då Johan skjutsar mej. Väl på jobbet så måste man vara aktiv exakt hela tiden utom den kvarten vi har frukost och sedan den halvtimmen i slutet av dagen som är lunch. Att jobba så tidigt och med så många gäster som förväntar sej "top notch" är väldigt krävande på den mentala energin och den fysiska energin, efter en arbetsdag är man halvkokt till helkokt i hjärnan och då vill man bara ham och ta det lugnt ett par timmar.
Nu till nästa grej, som dom flesta vet så har jag även ett svartjobb på ett sommarcafé på årstafältet. Där jobbar även två av mina andra kompisar, Kajsa och Sara. Eftersom jag jobbat så mycket på grand den senaste tiden har jag inte haft ork att jobba på caféet eftersom jag måste ju få några lediga dagar i veckan.
Nu till tredje grejen...Kajsa har gått och snorat ner sej (förkyld) så hon kan inte jobba så mycket utan tar det mest lugnt nu under helgen, själv så jobbar jag på grand hela helgen och orkar då inte jobba på caféet eftersom att om jag jobbar där måste jag jobba till typ 22 och det är inte okej!
Så jag smsade till Sara och frågade om hon skulle jobba imorgon (idag) men hon sa att hon inte skulle och frågade om jag ville, då sa jag att jag inte ville av flera anledningar
1. Jag orkar inte jobba senare än till kl.18 och om jag ska jobba måste jag jobba till stängning (22)
2. Det är för dåligt betalt för att jobba till kl22 en fredag eller lördag då man kanske vill umgås med pojkvännen eller äta en trevlig middag med familjen eller varför inte ha en filmkväll med ens vänner?
3. Om jag ska jobba till 22 så gör jag det inte om jag ska jobba dagen efter på Grand eftersom jag måste hinna vila ut mej inför nästa arbetspass som börjar kl 6.

Till svar fick jag: Men skit i jobbet isf då. Just nu har du ingenting att argumentera med =P pengar eller inte. Thats it...

Det första jag tänkte var URSÄKTA?
För det första var det inte hennes egna ord utan de orden Jesper (chefen) sa till Kajsa när kajsa skulle fira sin pojkväns födelsedag. Jag tror inte hon var medveten om vad hon sa och därför borde hon bara hålla käften om det. Det hon signalerade var att Pengar är viktigare än familj, pojkvän, vänner och ens eget liv. Att jobba 16 timmar per dag 5 dagar i veckan är inte hälsosamt någonstans och jag har ingen lust att gå in i väggen eftersom jag redan gjort det en gång. Jag sa åt henne att hon inte visste hur det var att jobba som jag men i försvar så sa hon att hon jobbade natt och städade på dagarna. Jag kan ju säga att jag har städat på grandhotel, där är man 2-3 personer som ska hålla lobby, toaletter, personalutrymmen, lokaler m.m. rent hela tiden, det är sjukt stressigt och mycket spring men ändå är verandan mycket värre, jag är glad att jag inte utveckalar stress exem som jag gjorde i vintras när jag började jobba som servitris där.
Om hon tycker det är kul att slava för 50kr/tim så fine för henne men jag gör det inte. Den lönen är helt okej dagtid eftersom den är svart men om man är helt slut i kroppen efter grand eller det är en helgkväll eller om man måste jobba sent så accepterar jag det inte. Jag liksom Kajsa kom fram till att hon måste vara pengaberoende om man står och säger sådär till folk. Själva så tar vi ALLID oss själva, familj, kille och vänner före jobb.

Det är ju uppenbart, vill man vara rik men utan allt det andra eller fattigare med allt annat? Klart man mår bättre den väg som jag och Kajsa väljer eftersom att man isf har många runt en som stöttar om man mår dåligt, man blir inte lyckligare av att ha massa pengar men inget stöd från andra.

Så vad väljer ni nu och varför?
Vad tycker ni är viktigast? Pengar eller familj, vänner, pojk/flickvän och det egna livet?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0